Veneverolaki kuohuttaa mielipiteitä kaikkialla veneilijöiden keskuudessa. Venealan keskusliitto Finnboat Ry on tänään toimittanut oman vastineensa veneverosta Valtiovarainministeriölle. Hallituksen esitys uudesta laista tehtiin joulukuussa 2016.

Finnboat Ry:n vastine lähtee kaikessa yksikertaisuudessaan siitä, että veneverolaki tulisi perua ja koko veneverosta tulisi luopua. Perusteluina Finnboat Ry esittää selkeitä perusteluita mm. siitä miten veneveron oletettu tuotto jäisi alle odotetun, ja että sen vaikutus venealaan kokonaisuutena olisi suuri, tai että pisteverona yhteen harrastusmuotoon kohdistettu verotus vaikuttaa myös veneilijöiden ostokäyttäytymiseen. Lisäksi on tiedossa että vastaava vero on käytössä enää muutamassa maassa, kun se on muissa maissa kuopattu jo kannattamattomana. Varsin jämäköitä ja selkeitä perusteluita joita toki voi odottaakin tältä taholta.

Veneverolaki

Mainostajamme

Veneverolaki on ollut medioissa nyt jo jonkin aikaa, ja se on herättänyt mielipiteitä suuntaan jos toiseen. Veron puolestapuhujia Hallituksen ja varsinkin PerusSuomalaisten puheenjohtaja Timo “Huvikuunari” Soinin lisäksi ei ole juurikaan medioissa esiintynyt, ja se pistää miettimään veron todellista oikeutusta. Onko tässä oikeasti kyse pelkästään kateusverosta? Onko joku todellakin keinauttanut “pikkutimon” limpparit syliin joskus aikanaan? Vai mistä voi johtua tämä Suomen ulkoasiain- ja eurooppaministerin täsmätykitys yhden harrastustoiminnan verottamiseen (okei, on tässä kyse myös moottoripyöristä)? Veneet ja harrastustoimintahan liittyvät olennaisesti Soinin toimenkuvaan, eikö? Veneillähän pääsee ajamaan ulkomaille ja pitkin poikin Eurooppaa.

Veneverolakiin on haettu rinnastuksia ravihevosista saakka, ja perustuslaista on etsitty perusteita veron kumoamiseksi. Kun venerekisteri siirtyi Trafin huomaan vuonna 2014, oli se aikansa muinaisjäänne Maistraattien arkistoista. Mitä ilmeisimmin rekisteri siirrettiin pölyttyneistä Mercantilen arkistomapeista sellaisenaan Trafin supertietokoneiden kiintolevyille ja oletettiin että nyt on systeemit verotuskunnossa. Todellisuus valkeni vasta kun joku keksi että rekisteri sisältää tuhansia vanhoja raatoja, ja venerantojen jokavuotisia komistuksia joilla ei ole veneilyn kanssa enää mitään tekemistä. Ja veneverohan ei koske kaikkia rekisteröityjä veneitä, vaan jostain on vedetty vielä erillinen sääntö kenen pitää maksasa veroa. Eihän autoillakaan ole samoja erikoissääntöjä, joissa käyttömaksu tulisi vain isokokoisille autoille?

Rekisteröintivelvoitteen alla ovat kaikki vähintään 5,5 metriä pitkät purje – ja moottoriveneet sekä vesikulkuneuvot, joiden moottoriteho on vähintään 15 kW.

veneverolaki - HAI vene
HAI vene

Olisiko seuraavaksi aika siirtää hevosrekisteri Hippos Ry:ltä Trafiin? Rekisterinumerotarrat vaan kankkuun ja kylille ratsastamaan. Hevosethan ovat kulkuneuvoja siinä missä veneetkin, ja erittäin sotkuisiakin verrattuna esimerkiksi purjeveneeseen. Esimerkkinä nyt vaikka 9 metrinen HAI vene jossa ei useimmiten ole edes moottoria ja hevosten tuottamat läjät hevostallien ympäristöissä.

Vene ulkomaille?

Lohusalu Sadam, Viro

Sitten on tietysti nämä Veneviroon tyyppiset palvelut joita on alkanut ilmestyä nettiin. Eihän siihen nyt noin lähtökohtaisesti mitään palvelua tarvita, sen kun ottaa hammasharjan ja passin mukaan ja käväisee Viron rekisteriviranomaisen (ARK) luona ja rekkaa veneen Viroon. Veneverosta säästetyllä rahalla saa laivamatkan ja pari laatikkoa sihijuomaa Juhannusjuhlia varten. Idea sinänsä on toki hatunnoston arvoinen, mutta jos tämän tyyppisellä palveluntarjoajalla ei ole nettisivuillaan edes yrityksen nimeä, saati sitten yhdenkään henkilön nimeä, en lähtisi veneen papereita lähettelemään ventovieraille.

Vaikka tässä nyt olenkin kovin negatiivinen veron suhteen, ja voin vaikuttaa siltä etten halua osallistua kansakuntamme talkoisiin, selvitän oman kantani toisella tavalla. Olen valmis maksamaan veroni Suomeen tasapuolisuuden ja oikeellisuuden nimissä, mutta nyt suunniteltu Veneverolaki ei vaan osu Ruorimiehen oikeudenmukaisuustajuntaan. Ei sitten millään muotoa. Tämänkaltainen pisteverotus johtaa vain ja ainoastaan siihen, että seuraava pistevero on vain niin paljon helpompi nuijia läpi kun yksi on jo tehty.

Mitä mielipiteitä tai kommentteja uusi veneverolaki SInussa saa aikaan? Voit vapaasti avautua vaikka alla olevaan kommenttikenttään.

6 KOMMENTTIA

  1. Suomalainen kestää kyllä vilua ja nälkää mutta ei epäoikeudenmukaisuutta. Kahden harrastuksen, veneilyn ja moottoripyöräilyn nostaminen tikun nokkaan on epäoikeudenmukaista. Molemmilla harrastuksilla hoidetaan henkistä hyvinvointia. Jos hyvinvointi otetaan verotusperusteeksi, saadaan mukaan Soinin ravihevoset, koirat, kuntosalit, oopperat, teatterit jne. Jne. Kaikki yhtä typeriä verotuksen kohteita.
    Veneen liputtaminen ulkomaille estää suomalaisen kipparoimisen kotivesillämme. Siispä sankoin joukoin kauppoihin ostamaan Ahvenanmaan perälippuja ja repimään mannersuomen rekisterinumerot kyljistä. Eiköhän ahvenanmaalta löydy joku poukama, jota voi kutsua kotisatamaksi, vaikka siellä kävisi harvakseen, tai ei ollenkaan.

  2. Niin, Ahvenanamaallahan purjeveneitä ei edes tarvitse rekisteröidä, mutta manner Suomessa tarvitsee. Missä viipyy Vene Ahvenanmaalle nettisivustot?

  3. Kaikki moottorikäyttöiset vempaimet ja kulkupelit moottrisahoista loistoristeilijöihin verotetaan jo nyt avain tarpeeksi. Siihen on jo nyt olemassa erittäin oikeudenmukainen verotusjärjestelmä. Sitä kutsutaan polttoainenveroksi. Siitä harva pääsee livistämään. Sen suuruudesta voi toki aina olla eri mieltä. Vene ja moottoripyörävero on kaikilta osin vain kateusvero.

  4. Vero ohjaa hankkimaan pieniä ja vähätehoisia, turvattomia veneitä. Kantavatko poliitikot vastuun kun noilla lähdetään liian ankariin olosuhteisiin ja onnettomuuksia alkaa tulla? Jo nyt veneilyonnettomuudet tapahtuvat nimenomaan pienillä veneillä.

Comments are closed.