Mainostajamme

Yleisin pulma venelämmittimissä on kun “sinne keulahyttiin ei tule lämmintä”. Sama ongelma toistuu käytännössä merkistä riippumatta. Keulaan tulevasta putkesta ei tahdo tulla enää kuumaa ilmaa. Saksalaistyyppisissä lämmititmissä, joissa pääpuhallin on samalla akselilla paloilmapuhaltimen kanssa ongelma saattaa usein korostua etenkin pienillä tehoilla. Kun lämpöteho laskee, tippuu myös puhallusteho samaa tahtia radikaalisti. Vastaavanlaista ongelmaa ei ole lämmitimillä, joissa pääpuhaltimen tehoa säädetään erikseen palokammion tehosta riippumatta. Jos ja kun putki on haaroitettu yhdestä runkolinjasta moneen haaraan, ei viimeisessä haarassa ole enää juurikaan puhallusta. Parempi tapa olisi haaroittaa putket jo aika nopeasti lämmittimeltä lähtiessä ja vetää pisin putki suoraan itsenäisenä keulaan saakka ja jakaa lähempänä lämmitintä olevat putket erikseen. Alla pari tyypillistä vaihtoehtoa.

Venelämmittimen putkiston asennuskaavioita.

Tyypilliset putkityypit, jota lämmitinasennuksissa käytetään ovat PAP (paperi-alumiini-paperi) putki ja APK ( Alumiini – Paperi – Muovi, eli saksaksi Kunstoff) Kummallakin putkityypillä on omat hyvät ja huonot ominaisuutensa. PAP putki on itsessään huomattavasti vahvempaa mekaanisesti, ja soveltuu moniin asennuskohteisiin. Se kumminkin luovuttaa hieman enemmän lämpöä ulos kuin APK putki Siinä sisällä oleva alumiini huolehtii hieman lämpösäteilyn karkaamisesta ulos. Tämä putki ei ole taas mekaanisesti niin vahvaa.

Westaflexin APK putki

Kuvassa oikealla tyypillinen Westaflexin APK putki, jota käytetään veneasennuksissa. Millä asiaan voidaan siten saada parannusta. No eristämällä tietenkin. Yksi hyvä tapa eristää putkia, on käyttää esimerkiksi. Armaflex eristettä. Armaflex eristettä saa sekä levynä, että erilaisina putkina. Tällainen putkimallinen eriste voidaan asentaa myös jälkikäteen veneen putkistoon. Eristeputki voidaan leikata halki mattopuukolla ja liimata yhteen joko erityisesti siihen tarkoitukseen tehdyllä liimalla tai käyttää nippusiteitä. Kokemuksen mukaan tavallinen ilmastointiteippi ei tässä tarkoituksessa toimi. Se kuivaa ja irtoaa eristeen pinnalta. Se on tarkoitettu metalliin teipattavaksi. . Mittaustuloksiemme mukaan tämä on tehokkain tapa eristää putkisto ja jo pienikin eristetty pätkä parantaa huomattavasti toimintaa.

Yksi erittäin hyvä vaihtoehto on käyttää esimerkiksi Sati Arctic ESP putkea. Tämän putken eristämiskyky oli hämmästyttävän hyvä verrattuna monin paikoin paksumpaan Armaflexiin. Sati Arctic putken käytössä tulee kumminkin huomioida, että lämpötila ei saa nousta pysyvästi yli 110 asteen, jolloin isompien lämmittimien kanssa tulee olla tarkkana. Tällöin suosittelemmekin käytettäväksi lämmittimen lähtöpäässä PAP letkua, joka on eristetty Armaflexillä. Ja nimenomaan PAP letkua, koska sen lämpötilasietoisuus on suurempi.

Sati Arctic ESP on lämpöeristetty putki, joka on tarkoitettu ilmastointi ja lämmityslaiteasennuksiin.

Eristäminen ei suinkaan aina ole tarpeen, vaan eristämättä jättäminen on myöskin harkittu päätös. Lämmitinputket, jotka kulkevat tiloissa, joiden kuivana pitäminen ja lämmittäminen on suotavaa ja tarpeellista, kannattaa jättää eristämättä. Salongin ja makuuhyttien bunkkien alla kulkevat putket pitävät tehokkaasti säilityslokerot kuivana ja jakavat lämpöä tasaisesti veneeseen. Sensijaan putket, jotka menevät varastotiloissa ja ulkona, kannattaa ehdottomasti eristää tai käyttää sopivaa putkityyppiä.

Mittaustuloksia ja lämpökamerakuvaa

Lähdimme tekemään extempore mittauksia pajalla uudella lämpökameralla. Käytössämme oli yksinkertainen Flir One lämpökamera, jonka suorituskyky on yllättänyt jo monet kerrat meidät. Sen hinta on ominaisuuksiinsa nähden suorastaan halpa. Meidän käyttötarkoituksene tuon laitteen ominaisuudet on olleet enemmän kuin riittävät.

Hämmästyttävään tarkkuuteen pääsevä älypuhelimeen liitetty kamera on palvellut hyvin varsin moninaisia kuvaustarpeita. En kyllä hoksaa, kuka tällaista kuvaa nyt tarvisi, mutta selkeästi on sellainekin tarve ollut ottaa.

Huoltopajan pöydällä oli Autoterm AIR 2D lämmitin testillä. Päätimme ottaa extempore videota siitä, miten lämmitin toimii, lämpenee ja miten 3 metrin putki jäähtyy. Lämmitin oli käynyt ja huonekin oli kuuma, joten emme saaneet vertailukelpoista dataa. Jokatapauksessa 3 metrin putken lämpöhäviö kuumassa 27 asteisessa huoneessa oli pahimmillaan peräti 10 astetta. Se on paljon, jo tuollaislla lämpötiloilla. Alla video aiheesta.

Autoterm Air 2D lämmitin testipenkissä ja kuvattuna lämpökameralla.

Jatkoimme testiä ensimmäisen testin menestyksen innoittamana. Lämmitin vaihtui huollon pöydällä Safire 3200Di malliin, joka on likipitäien sama laite, kuin Safire 32Di erona näissä on lähinnä ohjauselektroniikka ja jälkimmäiseen hieman parannettu puhallusteho. Lämmittimien puhallustehoista ja tehoita muutenkin löytyy erillinen artikkeili sivuiltamme tästä. Jäähdytimme pajan lämppötilan noin 14 asteeseen yksinkertaisesti vetämällä ikkunan auki ja kytkemällä poistopuhaltimen päälle. Paja toki alkoi lämpenemään lämmittimen käydessä, mutta tämä oli lähtölämpötila. Kytkimme ensin kahteen lähtöön kaksi putkea, joista toinen oli noin neljä metriä ja toinen hieman yli neljä metrinen. Lämmittimen käynnistyttyä pystyimme mittaamaan noin 30 asteen lämpötilaeron putken alku ja loppupäästä. Käyttämällä Sati Arctic putkea, putken pintalämpötila oli 56 astetta viileämpi kuin käytettäessä tavallista PAP putkea. Tämä ero on jo todella merkittävä ja vaikuttaa huomattavasti lämmittimen toimintaan. Kokeilimme vielä eristää metrin pätkän putkea lämmittimen alkupäästä ja vertailulämpötilassa saatiin jopa 15 asteen parannus. Alla video aiheesta.

Hieman paremmin järjestetty mittaus putkien eristämisen vaikutuksesta lämmittimen tehon siirtoon. Pienikin eristys vaikuttaa huimasti lämmittimen toimintaan.

Mittauksemme eivät olleet vielä kovinkaan tieteellisiä, joskin toisessa videossa jo hieman päästiin parempaan lopputulokseen ja autenttisempiin olosuhteisiin, kuin ensimmäisessä. Mittaukset suoritettiin Oy Esco Ab:n huollossa ihan normaalin päivätyön ohessa ja testiympäristö ei ihan vielä ollut autenttinen. Kenellekään ei kumminkana epäselvää, että putkien eristämisellä on merkittäviä vaikutuksia lämmittimen lämmönjaon toimivuuteen asennuksissa.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.