Mainostajamme
Asennusjalka lämmittimelle
Tämän tyyppijnen asennusjalka on ollut Eberspächer ja Webasto sekä nykyään Autoterm lämmittimissä j vuosia.

Uusi lämmitinsarja tuo Eberspächerin uudelle vuosikymmenelle.

Eberspächer on tunnettu siitä, että se ei ala muutttamaan lämmittimiään hetken mielijohteesta. Aikaisempi Airtronic sarjan lämmitin palveli mallisarjana yli 15 vuotta liki muuttumattomana. Ainoastaan ohjaukseen ja ohjaustauluihin tehtiin pieniä parannuksia vuosien saatossa. Tällainen lähestymistapa on loistava ajatellen niin kuluttajia, kuin ammattilaisiakin. Vanhan lämmittimen voi korvata uudella helposti tai tuotannossa ei tarvi alkaa tekemään suuria muutoksia lämmittimen tai asennussarjojen muutosten kanssa. Eberspächerin “jalkakuvio” on pysynyt samana jo -80 luvulta saakka, joten samaan asennusjalkaan voidaan asentaa vielä tänäkin päivänä samaan paikkaan lämmitin. Webasto kopioi tämän jalkakuvion -90 luvulla heidän Air Top sarjan lämmittimiinsä ja nyt vielä myöhempinä aikoina Autoterm otti saman jalkakuvion käyttöön. Sama standardi jatkaa myös eloaan näissä lämmittimissä ja samaan asennuspaikkaan voidaan helposti asentaa uusi lämmitin.

Mitä Eberspächer airtronic 2:ssa ei ole muuttunut?

Lämmitin on mitoiltaan ja ulkonäötään täsmälleen samanlainen aikaisemman version kanssa. Sen asennusjalkakuvio on sama, samoin kuin raittiin ilman otto ja puhalluspäät, jotka Eberissä on vaihdettavia. Mallisarjassa on edelleenkin kolme mallia kahdella eri tehoalueella kahdella elr käyttöjännitteellä, eli 12 ja 24V versiot, molemmat omina versioinaan.

Lämmittimen asennuksessa voidaan käyttää samoja pakoputkiston ja ilmaputkiston osia, kuin aikaisemmissakin malleissa.

Mitä Eberspächer Airtronic 2:ssa on muuttunut?

Airtronic 2 ei poikkea ulkoisesti lainkaan vanhasta airtronic 1 mallista.

Sitten alkaakin pitkä lista asioita. Suurin muutos aikaisempaan on, että myös Eberspächer on viimein saanut mallin, jossa on hiiliharjaton puhallinmoottori. Kotimaiset Safire ja Wallas on käyttänyt hiiliharjattomia moottoreita jo parikymmentä vuotta, samoin kuin Autoterm. Enää Webasto käyttää hiiliharjallisia moottoreita lämmittimissään. Hiiliharjattoman moottorin edut ovat kiistattomat verrattuna hiiliharjallisiin. Se on huomattavasti hiljaisempi, sen pyörintänopeutta voidaan valvoa tarkemmin ja puhaltimen oletettu elinikä on huomattavasti pidempi, kuin hiiliharjallisen puhallinmoottorin. Eberspächer lupaa puhallinmoottorille 5000 “service lifen”, mitä se sitten tarkoittaakaan käytännössä, se tulee nähtäväksi. Kokemuksiimme perustuen jo hiiliharjattomat pystyi vetämään tämän käyttöäjan.

Uusi hiljainen polttoainepumppu. Kaikki lämmittimet käyttää tänä päivänä polttoainepumppuja, jotka “nakuttaa” se on niiden ominaisuus, jolle voidaan tehdä jonkin verran asioita tänä päivänä. Polttoainepumppu perustuu sähkömagneettiin, joka vetää männän ylös ja jousi palauttaa sen alas. Uusilla ohjaustekniikoilla ja parannetulla mekaanisella suunnittelulla polttoainepumpun ääntä saadaan vaimennettua huomattavasti aikaisempaan verrattuna. Polttoainepumppua ohjataan ns. PWM teknologialla, joka mahdollistaa männän liikkeelle saamisen räväkästi, mutta mäntää jarrutellaan, ennen kuin se osuu pohjaan ja tuttu KNAK-KNAK ääni on saatu vaimennettu enemmänkin tump tump ääneksi.

Avattuna Airtronic 2:ssa huomaa pieniä eroja. Lämmittimen ECU on hieman erilainen ja puhaltimen siipeä on muotoiltu. Samoin lämmönvaihtimen valu on muuttunut toisen tyyppiseksi. Polttoainpumpun pistoke on vaihtunut erilaiseksi, samoin kuin koko pumppu.

Portaaton tehonsäätö on nyt tullut myös Eberspächereihin. Aikaisempi Airtonic sarja kävi muutamalla eri portaalla, joka sekin oli toimiva. Tehoportaiden välialueet lämmitin siirtyi tasaisesti ja käyntialueelta toiselle siirtyminen oli tasaista. Uusi lämmitin kumminkin säätää tehonsa nyt portaattomasti mininin ja maksimin välillä. Eberspächer on ollut aina pienellä tehollaan loistava ja on edelleenkin. Pienempi D2l malli menee minimitehollaan 700W teholle ja ismpi D4L malli 900W teholle. Tässä asiassa Eberspächer repii pesäeroa vastaavaan kilpailijaansa Webastoon huimasti, samoin muin maksimitehollaan. Eberspächer Airtronic D4 minimiteho on sen 900W jatkuvaa ja maksimiteho 4000W jatkuvaa, kun vastaava Webasto AT 40 evo pääsee vain 1500W minimitehoon ja 3500W maksimitehoon, joskin hetkellisesti erikoisohjaustaululla lämmitin saadaan käymään “booster” teholla 4kW teholla. Tämä mininmin ja maksimin ero on venekäytössä erityisen tärkeää silloin kuin tarvitaan vain pientä lämpöä kosteuden poistoon. Liian suuri minimiteho aiheuttaa katkokäyntiä, sammumista ja polttimen nokeutumista. Hämmästyttävintä on Airtronic D4L lämmittimen minimitehon sähkönkulutus, joka on vain 8W, kun webastolla se on tuplat 15W. Toki tässä ero tulee sen minimitehonkin määrästä. Kumminkin kunnioitettavat arvot tällä kertaa ja lupaavat hyvää venekäytössä.

Eberspächer Easystart Pro ohjaustaulu mahdollistaa myös vikakoodien luvun ja termostaattiohjauksen.

CAN väyläohjaus ja + jänniteohjaus. Oikeastaan käyttäjälle ei ole merkitystä sillä, miten lämmitin käynnistyy, kunhan se käynnistyy. Miten CAN väyläohjaus näkyy sitten käyttäjälle on se, että uudet ohjaustaulut kommunikoivat lämmittimen kanssa. Aikaisemmat versiot oli pelkällä jänniteohjauksella ja lämmittimen päälle kytkennän jälkeen lämmitin lähti käyntiin. Jos lämmitin ei lähtenyt käyntiin, ei siitä kerrottu mitään käyttäjälle. Se ei vaan lähetnyt käyntiin. Vikakoodien lukua tai diagnostiikkaa ei ollut käyttäjän saatavilla. Uudet Easystart Pro ohjaustaulut kumminkin pystyvät kertomaan, miksi lämmitin ei lähde käyntiin ja niiden kautta voidaan myös resetoida vikakoodit. Yleensähän lämmittimen viat ovat veneessä alijännite tai polttoaineen syöttöön liittyviä häiriöitä ja on tuskallista, jos tyhjällä tankilla käynnistettyä lämmitintä pitää lähteä huoltomiehen kuittaamaan vikakoodeja pois. Tämä on merkittävä edistysaskel käyttäjän kannalta. Samoin Easystart Pro ohjaustaulussa on myös sisäänrakennettu termostaatti, joka mahdollistaa automaattisen lämpötilan säädön huonelämpötilan mukaan. CAN väyläohjaus tietenkin tarkoittaa myös sitä, että vanhat diagnostiikkalaitteet eivät ole enää yhteensopivia lämmittimen kanssa, vaan lämmittimen testaukseen ja huoltoon tarvitaan Easy Scan testeri. Tämä tietenkin tarkoittaa sitä, että lämmittimen huoltopisteen tulee olla ajan tasalla oleva ammattiliike.

Venekäyttöä ajatellen pari muuta uutta asiaa eivät ole kovinkaan relevantteja, mutta jos satut eksymään Busterillasi kolmeen kilometriin seikkailemaan, lämmitin toimii myös ohuessa ilmassa, samoin lämmittimen syttyminen taataan -46 celsiusasteeseen saakka. Ajoneuvokäytössä nämä asiat on tuiki tarpeellisia ja esimerkiksi matkailuautolla saattaa joutua helpostikin korkealle vuoristoon seikkailemaan. Lämmittimessä on sisäänrakennettu paineanturi, joka optimoi lämmittien toiminnan sopivaksi eri ilmanpaineilla

Uusi johtosarja ei ole yhteensopiva vanhan kanssa.

Uudet johtosarjat. Sinänsä harmittavaa refitin kannalta on uudet johtosarjat. Vanha Airtronic 1 sarjan johtosarja ei käy uuden kanssa yhteen, kuin periaatteessa ainoastaan vetojen kannalta. Muutos on kumminkin ymmärrettävää, koska myös polttoainepumppu ja ohjaustaulut ovat vaihtuneet, jolloin vanhan lämmittimen korvaaminen uudella edellyttää jokatapauksia näiden vaihtamista. Toki vaihto on helppo suorittaa yksinkertaisesti vetämällä vanha johtosarja poikki ja liittämällä uuden liitin siihen esimerkiksi korkealaatuisilla liimaavilla puristeliittimillä. Tai sitten vaihtamalla koko johtosarja.

Eberspächer tyyliin lämmitin myydään paketissa, jossa on pelkkä lämmitin ja polttoainepumppu, mutta ei muuta. Paketista puuttuu puhalluspääty, johtosarja ja kaikki pienet asennustarvikkeet, joita myydään kahdessa eri paketissa. Yleisasennussarjalla, joka kattaa perustarvikkeet ja veneasennussarjalla, joka sisältää myös veneasennuksessa tarvittavat pakokaasuosat ja asennusjalan. Lämmittimen vaihtajalle on kätevin ostaa lämmitin yleisasennussarjalla, jolloin lämmitin tulee varmasti asennettua paikoilleen kunnolla. Tähän tarvitaan lisäksi sitten ohjaustaulu, joka on käytännössä aina se Easy Start pro. Lämmittimeen pitäisi olla mahdollisuus myös kytkeä Easystart Web etäohjain, jolla lämmitin toimii myös etänä. Aikaisemmassa 1 versiossa toiminta oli hieman buginen, ja uuden kanssa emme ole vielä päässeet ohjausta testaamaan, joten jäämme odottamaan sitä.

Airtronic 2 sarjan lämmitin kannattaa ottaa aina Easystart pro ohjaustaululla. Periaatteessa lämmittimen saisi toimimaan myös jänniteohjauksella, mutta se on jotenkin ihan ysäriä. Uusi ohjaustaulu näyuttää myös laitteen vikakoodit ja ne voi myös resetoida sitä kautta. Valtava edistysaskel.
Eberspächr perusvenesarja Airtronic S2 sarjan lämmittimelle.

Kokemuksiini perustuen uusi Airtronic S2 sarjan lämmitin on aikaisempaan verrattuna todella elegantti tapaus. Se on käyntiääneltään merkittävästi hiljaisempi ja eritoten polttoainepumpun ääni on todella hiljainen verrattuna aikaisempaan. Asennus on suoraviivaista. Uusissa johtosarjoissa on aikaisempiin poiketen jo liittimetkin valmiina, joten ohjaustaulunkin voi kytkeä suoraan kiinni vain naksauttamalla. Aikaisemmpin johtosarjaa piti puristella liitinnastat ja termostaattianturi piti kytkeä paikoilleen erikseen. Uusi Easystart pro ohjaustaulu on helppo ja suoraviivainen käyttää. Tämä lämmitinsarja lupaa paljon hyvää.

Lämmittimet tulivat myyntiin jo 2019, mutta saatavuus on ollut luotettavaa nyt loppukaudesta, joten ensimmäisen kesän kokemukset saatiin vasta loppukesän käytöllä. Kuten saksalaisilla on kumminkin tapana, mitään ei jätetä sattuman varaan, kuten ei tässäkään tapauksessa ja käytännössä en ole havainnut laitteiden kanssa mitään lastentauteja.

Eberspächer S2 / M2 tekniset tiedot

Lämmittimiä maahantuo Wihuri Tekninen kauppa ja jälleenmyyjänä toimii esimerkiksi Oy Esco Ab

Alla vielä tehtaan esittelyvideo uudesta lämmitinmallista.