Signal K tarkoittaa merenkulussa viestilippua K (Kilo) jonka merkitys on yksinkertainen “I wish to communicate with you.”, eli “Haluan kommunikoida kanssasi”. Meille laiteriippuvaisille hörhöille se tarkoittaa uutta aikakautta veneilyelektroniikassa ja veneen navigointidatan jakamisessa lähes missä tahansa, milloin tahansa.
Signal K on uusi tapa jakaa dataa veneen laitteiden välillä, useiden veneiden kesken tai vaikkapa veneen ja mantereen välillä. Sen on tarkoitus olla helposti saatavissa ja helposti liitettävissä verkkoon IoT (Internet Of Things) ajatuksen mukaisesti. Tämä on jotakuinkin Signal K verkkosivun mukainen yleiskatsaus lyhennettynä suomenkielelle.
Signal K on tarkoitettu luomaan uusi avoin rajapinta veneessä olevien instrumenttien ja laitteiden väliseen kommunikaatioon. Sen avulla kaikki NMEA data voidaan siirtää myös pilveen, aivan samalla tavalla kuin autoissa ja kodeissa on tehty jo vuosia. Rajapinnan tarkoitus on myös olla avoin rajapinta ikääntyneiden NMEA verkkojen välille, jolloin kehittäjät pääsevät helpommin luomaan uusia tapoja kontrolloida ja seurata oman veneen tietojärjestelmiä. NMEA0183 ja NMEA2000 ovat tietyltä näkökannalta katsoen vanhoja ja epäkäytännöllisiä tekniikoita joilla ei voida ikinä saavuttaa nykypäivän odotuksia. Uusi verkko mahdollistaa myös entistä laajemman valikoiman edullisempia antureita liitettävksi datavirtaan.
Tällä hetkellä standardi on vielä aika keskeneräinen, ja ensimmäinen kaupallinen tuote on vasta tulossa markkinoille. Englantilainen Digital Yacht lanseerasi vuoden 2015 lopulla Kickstarter kampanjan jossa se haki joukkorahoitusta Signal K tuotteensa kehittämiselle. Kampanja osoittautui hitiksi ja pian iKommunicate sai alkunsa. iKommunicate on ensimmäinen silta NMEA verkkojen ja Signal K välille. Se liitetään NMEA2000 verkkoon tai NMEA0183 lähteeseen ja toisesta päästä ulos saadaan Ethernet verkkoon työnnettävää Signal K dataa. Kun iKommunicate liitetään veneessä olevaan langattomaan reitittimeen, saadaan koko veneen anturidata lähetettyä WiFi verkon yli sitä käyttäville päätelaitteille kuten kännyköille ja tableteille. Mikäli veneen reititin on liitetty myös Internetiin, voidaan tätä dataa siirtää myös verkkoon. iKommunicate on piakkoin saayavilla myös Suomesta, jahka softapuoli on saatu kuntoon.
No mitä tästä nyt sitten hyötyy tavallinen veneilijä? Ei välttämättä mitään juuri nyt, mutta mietitäänpä tilannetta parin vuoden päähän. Kun veneen NMEA data on saatu siirretyksi vapaaseen ja avoimeen Signal K formaattiin, voidaan markkinoilla nähdä langattomia instrumentteja tai instrumenttinäyttöjä ja aivan uusia tablettisovelluksia joiden käyttömahdollisuudet ovat lähes rajattomat. Kun palveluita aletaan tarjoamaan myös internetissä, voi veneen datan siirtää pilveen ja tietoa voi jakaa julkisesti monellakin eri tavalla. Oman veneen tuuli- ja barometrin antamat lukemat voidaan jakaa julkisesti jolloin muut veneet voivat nähdä kelirintamien kehityksen suoraan omalta ruudulta reaaliajassa. Vierassatamien vapaat paikat voidaan ilmoittaa automaattisesti saapuvalle veneelle ja venekunnat voivat jakaa reittipisteitä ja reittejä toistensa kanssa vaivattomasti. Tai vaikkapa veneen moottorin lukemia voidaan tutkia etänä ja näin voidaan välttyä konerikolta pahimmassa tapauksessa.
Signal K on myös hieno asia meille suomalaisille. Yksi sen perustajajäsenistä on supisuomalainen Teppo Kurki, joka aloitti koko homman eräällä Internetin keskustelupalstalla. Tästä keskustelun avauksesta voidaan sanoa lähteneen Signal K.
Signal K on aivan varmasti seuraava suuri askel veneilyelektroniikalle, ja sen on tunnustanut myös kallista NMEA standardia hallussaan pitävä NMEA organisaatio. Sen suurempaan tulemiseen saattaa mennä vielä vuosi tai kaksi, mutta ensimmäiset applikaatiot ovat jo olemassa, ja Ruorimies tulee seuraamaan tätä kehitystä erittäin tarkasti. Ruorimies tulee myös rakentamaan oman pienen demoympäristön jota tullaan seuraamaan tietysti myös blogin kautta.
Mitä mieltä sinä olet? Onko Signal K tulevaisuuden veneilyn uusi aalto vai pelkkää puuhastelua?