Mainostajamme
Vanha Ardic Vesilämmitin asennettuna purjeveneen takavarastoon. Tila oli suojattu levyllää, joka on nyt poistettu.

Veneeseen oli asennettu vuonna -83 vesilämmitin. Asennus oli toteutettu patterikierrolla, joka oli asennettu jokaiseen hyttiin. Lisäksi patterikierrossa oli lämminvesivaraaja. Varajaa oli Ardicin malli kyseiseltä vuosikymmeneltä, valmistettu paksusta happoteräksestä. Kyseinen varaajamalli oli tarkoitettu alunperin ilmalämmittimeen kytkettäväksi, mutta tässä siihen perään oli kytketty simpukkapuhallin, jolla ilmaa puhallettiin läpi varaajasta takahyttiin ja salonkiin. Ilmeisesti simpukkapuhallin oli kytketty termostaattiohjauksen kautta tasaamaan lämpöä ja levittämään sitä veneeseen.

Kuvan keskivaiheilla simpukkatuuletin, joka puhaltaa ilmaa lämminvesivaraajan läpi salonkiin ja takahyttiin.

Joka tapauksessa järjestelmä oli aikansa elänyt ja rikki. Se vaati välitöntä uusimista. Puntaroimme lämmitysjärjestelmien välillä, pysyäkö vesijärjestelmässä vai laittaako sinne ilmalämmitin. Vesijärjestlemän säilyttämistä puolsi jo veneeseen rakennettu patterikierto, mutta salongissa se oli ehkä riittämätön ja takahytissä sellaista ei ollut ollenkaan. Simpukkatuuletinratkaisua ei haluttu jättää korkean virran kulutuksen vuoksi. Samoin järjestelmään olisi tullut lisätä vielä yksi kiertovesipumppu ja välisäiliö, jotta vesijärjestelmä saataisin toimivaksi. Tarvittavat muutostyöt olisivat olleet isompia, kuin lisäilmaputkien vetäminen veneeseen ja vesilämmittimen korvaaminen ilmalämmittimellä, joten valinta meni ilmalämmittimen puolelle. Veneen pituus oli 33 jalkaa, jolloin ilmalämitysjärjestelmä saadaan toimimaan helposti tämän kokoisessa veneessä ilman eristämisiä tai erikoisratkaisuita.

Safire 32Di ilmalämmitin on Suomessa valmistettu ilmalämitin, joka on tunnettu erittäin hiljaisesta käyntiäänestään ja pienestä virran kulutuksesta.

Lämmittimiä valittaessa oli painoarvo nimenomaan pienellä virran kulutuksella. Kyseessä on Purjevene, jossa sähkön saannin ja tuotannon kanssa on aina hieman ongelmaa. Eri vaihtoehtojen puntaroinnin jälkeen päädyttiin Safire 32Di lämmittimeen, joka on tämän kokoiselle veneelle juuri sopivan tehoinen ja se sopi vanhan lämmittimen tilalle helposti.

Työ alkoi vanhan lämmititen purkamisella ja vesikierron ohittamisella. Vanha vesikierron tilalle laitettiin vain jatkopala ja se jätettiin sellaisenaan veneeseen. Tulevalla kaudella on tarkotus liittää vesikierto moottoriin, jolloin ajon aikana saadaan lämpöä patterikiertoon ja lämminvesivaraaja lämpenee myöskin ajosa. Erityisenä ratkaisuna päätettiin vanha lämminvesivaraaja säilyttää paikallaan ja kytkeä Safire 32Di:n yksi haaroista menemään lämminvesivaraajan läpi. Tällöin lämmittimen käydessä se lämmittää lämpimän käyttöveden.

Safire 32Di lämmitin toimitetaan kompaktissa asennusvalmiissa paketissa

Safire lämmitin toimitetaan kompaktissa paketissa. Lämmittimeen on valmiiksi kytketty virtajohdot, ohjaustaulun kaapeli ja polttoainepumppu linjoineen. Polttoainelinja on rakennettu valmiiksi ja johdot kytkettynä, periaatteessa lämmitin on valmis tulille. Lämmittimen pakkauksessa on mukana myös seinä-asennusteline, polttoainepumpun pidike ruuvit sulakkeet kiristimet jne. Ainoa mitä paketista puuttuu on savukaasuosat, ohjaustaulu ja ilmaputkisto, sekä tankkiliitinosat, koska ne ovat aina asennuspaikkakohtaisia. Tässä tapauksessa savukaasuläpivienti oli suunnilleen sama halkaisijaltaan, joten se oli helppo korvata safiren koaksiaalisella savukaasuläpiviennillä ilman ihmeempiä kairaamisia. Polttoaineen otin oli myöskin valmiina, joten siihen laitettiin vain linjasovite, jolla saatiin alkuperäinen 5mm putki tiputettua 3,2mm putkeen ja väliin tuli myös suodatin.

Safire runkoläpivienti, jossa on paikka 45mm ulkoputkelle ja 28mm sisäputkelle

Safire 32Di asennettuna laipioon vanhan lämmittimen tilalle. Lämmitin mahtui juuri sopivasti korkeussuunnassa paikalleen ja putkivedot saatiin siirrettyä helposti lämmittimelle. Pakoputki lähtee luikertelemaan suoraan taka-ahterissa olevaan savukaasuläpiviennille. Alimpaan kohtaan pakoputkea ulloimpaan putkeen laitetan vedenpoistoreikä.

Lämmitin asennettuna ja putket kiinnitettynä.

Lämmitin saatiin nyt paikalleen vanhan tilalle. Lämmittimen eteen asennetaan vielä levy, jolloin kaikki putket ja letkut sekä pakoputki jää piiloon levyn taakse. Yksi putki kytkettiin suoraan lämminvesivaraajaan, josta linja jatkoi takahyttiin. Yksi putki vedettiin suoraan lämmittimeltä parin metrin vedolla keittiöön, josta se puhaltaa pitkin salonkia ja kolmas putki vedetiin yhdellä yhtenäisellä vedolla keulahyttiin saakka. Testikäytön jälkeen voitiin todeta, että keulahyttiin saakka tuli ponnekas puhallus ja jopa pienellä pakkassäällä hytti alkoi lämpenemään. Putkistossa käytettiin 60mm sisähalkaisijan PAP letkua, jonka ulkohalkaisija on 65mm. Tiukassa paikassa läpimenoreikä voi olla noin 67mm, mutta yleensä reijät tehdään 75mm poralla, jolloin putki on hieman helpompi vetää. Samalla 75mm poralla saadaan tehtyä myös ilmasuulakkeiden asennusreijät.

Safire Sirius ohjaustaulu on helppo kytkeä

Safire Sirius ohjaustaulu on tehty todella helpoksi asentaa. Sirius ohjaustaulu vaatii taakseen yhden sormen mentävän reiän. Taulu laitetaan seinään kaksipuoleisella teipillä kiinni ja päälle liimataan teipillä rosterinen suoja. Lämmittimessä on 8 metriä pitkä ohjaustaulun kaapeli ja siriuksessa metrin. Ne kohtaavat jatkoliittimessä, joka menee kiinni napsauttamalla. Tämä johtoliitos jää yleensä kuiviin tiloihin ja niputetan veneen sähkökaapin sisälle. Ohjaustaulun kaapeli vaatii läpimenoon noin 10mm reiän.

Homma hoidettu. Aikamoista mönkimistä.

Miten homma meni. No sehän meni, niinkuin se aina menee. Asennus jouduttiin tekemään kahtena päivänä, kun asentajalla, eli allekirjoittaneella tuli perheteknisiä syitä ja päivää ei pystynyt jatkamaan -kuten normaalisti- niin pitkään, kuin hommaa riittää. Kokonaisaika asennukselle purkutöineen oli noin 9 tuntia. Mitään haastavaa tai vastoinkäymistä hommassa ei ollut ja paikka oli jopa näennäisen helppo. Aikaa menee edes takaisin hippasemiseen, tikkaat ylös, tikkaat alas, mene lokeroon, tule pois, poraa reikä, vedä sähköä, imuroi lataa… Jos kaikki tehtäisiin tyhjässä toimitilassa valkoiselle vaneriseinälle ja työkalut olisi vieressä, olisi homma ohi aika paljon nopeammin.

Lämmitintä käytettiin parin asteen pakkasella ja parin tunnin käytöllä (kylmä vene) lämpö nousi helposti viiteentoita asteeseen. Jo tällä koekäytöllä voidaan todeta lämmittimen tehon riittävän.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.