Mainostajamme

Fugawi Marine 5Kanadalainen Northport Systems on uusinut ohjelmistonsa ja julkaissut uuden vitosversion suositusta Fugawi Marine ohjelmastaan. Uusi Fugawi Marine 5 on kirjoitettu kokonaan uudelleen vastaamaan tämän päivän tietoteknisiä vaatimuksia ja käyttöjärjestelmiä. Sen luvataan myös taipuvan natiivisti uusille Windows 8 tableteille ja tietokoneille.

Fugawi on aina ollut kohtalaisen helppokäyttöinen ja iisi navigointiohjelma. Kun on kokeillut tarpeeksi monia erilaisia PC navigointi softia, niin sitä oppii arvostamaan tiettyä selkeyttä ja yksinkertaisuutta. Uusi Fugawi Marine 5 ei ole tässäkään tapauksessa pettymys, vaan prosessia on hiottu entisestään. Fugawi Marine 5 asentuu tietokoneelle selkeän yksinkertaisesti ja nopeasti, ja ohjelman aktivointi ja rekisteröinti ei vie juuri muutamaa minuuttia pidempää aikaa. Rekisteröintihän ei ole pakollinen, mutta sen tekeminen oikeuttaa tekniseen tukeen ja versiopäivityksiin. Tuki on toki lontoon murteella suoraan Kanadasta, mutta on silti. Aktivoinnin voi tehdä kahteen eri koneeseen yhdellä lisenssillä. Ohjelman käyttö ei edellytä mitään USB dongle viritelmiä tai muita vastaavia kikkareita.

Fugawi 2 karttaa ja navi
Fugawi Marine 5 Navionics ja rasterikartalla sekä navigointipaneelilla

Fugawin yksi vahvuus on aina ollut karttatuki. Ohjelma syö useita eri karttaformaatteja, ja mikäli niistä ei löydy sopivaa, voi softaan lukea sisään vaikkapa itse skannattuja karttoja jos niissä on positiotiedot. Suurin osa käyttää softaa varmaankin Navionics kartoilla joita myydään muistikorteilla. Ohjelman yksi suosio piileekin siinä, että kun omistaa karttaplotterin joka käyttää Navionicsin karttoja, saa samalla vaivalla kartat myös PC:lle. Uudet Navionics kortit kun voi kopioida koneen kovalevylle jolloin karttakorttia ei tarvitse pitää kiinni laitteeseen liitetyssä kortinlukijassa. Ainoastaan silloin mikäli Navionics kartan on päivittänyt netin yli, on se syytä uudelleen kopioida Fugawi asennukseen.

Muita vaihtoehtoja Fugawin käyttämiselle on mm. rasterimuotoiset kartat, jotka ovat siis kotimaisista paperikartoista skannattuja kuvia. Niiden hyödyt ovatkin jokaisen käyttäjän oma asia, mutta omasta mielestäni rasterikartan näkymä miellyttää silmää ja se on jopa selkeämpilukuinen tietyissä olosuhteissa. Rasterikarttojen hinta ei ole mikään mahdoton, koko Suomen rannikon saa ostettua Fugawin X-Traverse palvelusta satasella. Paketti sisältää silloin kaikki rannikko-, satama- ja yleiskartat.

Fugawi 5 4 karttaa
Fugawi Marine 5 jossa neljä eri karttaa yhdellä ruudulla

Näiden lisäksi Fugawi hotkaisee sisäänsä NV Verlagin rasterikartat joita saattaa löytyä mikäli on ostanut jonkun NV Combi karttapaketin tai NV chart kartta-CD:n. Mutta ehkäpä makein karttatieto on kuitenkin S-63 vektoreissa vaikka niillä ei huvivenekäytössä paljonkaan iloa ole. Nämä kauppamerenkulun käyttämät ENC kartat ovat nimittäin ne kartat joita pidetään ajan tasalla viikottain ja samalla materiaalilla seilaavat myös kaikki suuret kauppa-alukset. Aineistossa ei ole kaikkia rannan syvyyskäyriä ja hienouksia, mutta väylät löytyvät ja data on varmistettua. Aineiston voi päivttää lisenssin voimassaoloaikana viikottain lataamalla netistä uuden materiaalin. Ihan ilmaisia eivät nämäkään kartat ole, mutta mutta…

Fugawi Marine 5 uusia ominaisuuksia ovat mm. Raymarinen WiFi yhteyden hyödyntäminen. Fugawi Marine 5 voidaan yhdistää Raymarinen uusien c/e monitoiminäyttöjen luomaan WiFi verkkoon jonka avulla reittitietoja voidaan siirrrellä langattomasti laitteiden välillä. Fugawilla voi siis suunnitella reitit hiiren ja suuremman näytön avulla, ja siirtää ne langattomasti plotterille. Ja juu, tiedän että iPad on keksitty, mutta kun nyt ei ole kyse iPadistä…

Softaan saadaan tietty AIS dataa ja säätietoja, sekä NMEA dataa ulospäin vaikkapa autopilotille. Sisääntulevaa NMEA2000 tai NMEA0183 dataa voidaan esittää graafisilla mittarinäytöillä joita kuuluu softaan mukaan. Lisänäyttöjä on saatavissa lisämaksusta mikäli niitä halajaa. Fugawi Marine 5 tukee natiivisti NMEA2000 lausekkeita.

Ohjelma on suunniteltu ja optimoitu Windows 7 ja 8 käyttiksille, ja laitevaatimuksia ovat mm. 1Gb keskusmuistia, grafiikkakortti jossa 1024×768 resoluutio ja 250Mb levytilaa. Toki kartat vievät lisää tilaa kiintolevyltä, joten siihen kannattaa varata riittävästi tilaa. USB portti on hyvä olla GPS-vastaanotinta varten ja nettiyhteys helpottaa aktivointia. Käytön aikana nettiä ei tietenkään tarvita.

Ohjelmalla on hintaa 299€, eli maltillisesti ominaisuuksiin nähden. Navionics Gold kartan kanssahan yhteishintaa kertyy noin 550€ joka ei ole mielestäni paha ottaen huomioon että silloin kartta-aineisto peittää koko Itämeren sisävesineen ja vuoden päivityksineen.

Softaa pääsee onneksi testaamaan ensi kesänä, nyt jäiden kanssa on vaikea sanoa sen tarkemmin miten se lähtee rullaamaan. Mutta kun sitä vertaa studio-olosuhteissa erääseen suosittuun kotimaiseen ohjelmaan, voi sanoa että ohjelmill aon eroa. Kumpaan suuntaan ja kuinka paljon, se onkin sitten jokaisen nähtävä ja koettava itse.