Mainostajamme

Karttavalmistaja Navionics on ollut kovin ahkera kehittämään elektronisia karttojaan viimeisten vuosien aikana. Kesällä Raymarinen karttaplottereihin lanseerattu (R17 päivitys) Navionics Dock-To-Dock Autorouting toiminto tuo vihdoin autonavigaattoreista tutun auttavan navigointisuunnitelman myös venelaitteisiin.

Navionics Dock-To-Dock Autorouting, tai härmäläiseltä nimeltään Automaattinen reititys tekee juuri sen mitä nimi lupaa. Valituilla karttaplotterimerkeillä (ensimmäisenä Raymarine), voi asettaa halutun määräpisteen merikartalta, ja plotteri laskee sinne parhaan mahdollisen reitin veneväyliä hyväksikäyttäen. Tähän saakka automaattiset reititykset ovat toimineet siten, että lähtöpisteestä määränpäähän on tehty reitti lyhintä tietä pitkin, eikä veneväyliä ole mitenkään huomioitu. Tästä on ollut puhetta niin Garminin, Navionicsin ja C-Mapin karttoja käytettäessä.

Navionics Dock-To-Dock Autorouting toimii valittujen plotterien lisäksi myös karttavalmistajan omassa iPad sovelluksessa, sekä verkossa ilmaiseksi käytettävissä olevassa Navionics WebApp karttasovelluksessa. Navionicsin WebApilla voi laskeskella reittejä millä tahansa tietokoneella vaikkapa kotisohvalta käsin. Syötät vain oman veneesi syväyksen, matkavauhdin ja polttoaineen kulutuksen, niin saat reittitiedot ja matkasi kulutuksen.

Navionics Dock-To-Dock Autorouting WebApp

Navionics Dock-To-Dock Autorouting toimii testattaessa ihan kohtalaisen hyvin. Tosin kun yrittää tehdä reitin Helsingin edustalta vaikkapa Lappeenrantaan, ei järjestelmä osaa laskea kokonaisuutta. Aikaa laskutoimitukseen meni jokunen minuutti, mutta reittiä en saanut.

Navionics Dock-To-Dock Auorouting fail
Navionics Dock-To-Dock Autorouting epäonnistui

Navionics POI palvelutVastaavasti reitti Helsingin edustalta (Lauttasaari) Hangon Itäsatamaan onnistui alle minuutissa. Reitin lisäksi sain tiedot kohteessa olevista POI kohteista kuten satamat, kaupat ja ravintolat. Lisäksi WebApp laskee matkaan kuluvan ajan sekä polttoaineen kulutuksen annetuilla parametreilla.

Laitoin itse matkavauhdiksi 6,5kts, ja kulutukseksi 1,0l/h (purjeveneellä koneajossa). Kokonaismatkaksi tuli tällä reitillä 67,5NM, aikaa kuluu 10h 22min ja polttoainetta kuluu 10,4l. Reitin tein vain kahdella reittipisteellä, lähtö ja kohde, mutta reitillehän voi lisätä muitakin reittipisteitä mikäli haluaa kiertää haluamaansa kautta.

Navionics Dock-To-Dock Autorouting ok
Navionics Dock-To-Dock Autorouting onnistui

Navionics Dock-To-Dock Autorouting on nyt jo toiminnassa Raymarine Lighthouse II käyttöjärjestelmän laitteissa (R17 softaversiosta eteenpäin). Sama toiminto tulee saataville myös Navicon (Simrad, B&G ja Lowrance) laitteisiin alkuvuodesta 2017 lanseerattavassa softaversiossa. Ominaisuus edellyttää uudenmallisen Navionics+ karttakortin ja luonnollisesti yhteensopivan laitteen ja ohjelmiston. Mikäli käytössä on yhteensopiva laite, mutta karttakortti on vanhaa Navionics Gold mallia, voi sen päivittää uuteen Navionics+ korttiin Navionics Update päivityskortilla. Navionics Update päivityskortti maksaa 125€, eli noin puolet uuden kartan hinnasta.

Tästä saadaan parempaa raporttia kesällä kunhan toimintoa pääsee kunnolla kokeilemaan vesillä. Mutta ensisilmäyksellä Navionics on onnistunut ihan kohtalaisen hyvin vastaamaan asiakkaidensa huutoon. Pieniä vikoja esiintyy silloin tällöin, ainakin WebApp sovelluksessa, mutta ilmaisesta on vaikea valittaa…

Toki nyt tulee kaikkien veneilijöiden ja elektronisten härpäkkeiden fanien (kuten Ruorimies itsekin) muistaa, että tämä on vain automaattisesti tehty suunnitelma joka pitää tarkastaa ennen vesille lähtöä.

Mitä mieltä automaattisesta reitityksestä? Kirjoita omat kommenttisi postaukseen.