Mainostajamme

Suomen Purjehdus ja Veneily Ry on kokoontunut ja päättänyt vihdoin pitkään monia askarruttaneen kysymyksen elektronisten hätäsoihtujen hyväksymisestä katsastusvarusteena. Tällä viikolla ilmestyneessä katsastusinfossa kerrotaan miten elektroninen soihtu korvaa pyrosoihdun kussakin katsastusluokassa. Kokonaan se ei pyroja vieläkään korvaa kuin nelosluokassa (jossa vaatimuksia ei ole ollutkaan), mutta onhan tämä silti hyvä alku uudelle teknologialle.

Odeo Flare Mk3Katsastusinfo ei ota vielä kantaa hätärakettien korvattavuudelle, sitä varten viranomaiset ja liitto odottanee uutta teknologiaa jota on povailtu saapuvaksi vuoden-kahden sisällä. Mitä tämä uusi teknologia sitten pitää sisällään onkin hyvä kysymys. Onko se joku uudenlainen DSC hätäkutsu tai Cospas-Sarsat satelliitteihin perustuva hätälähetin jää vielä nähtäväksi.

Pidemmittä puheitta, tässä on kooste uudesta hätämerkinantovälineiden taulukosta luokittain.

Katsastusluokka 1:
  • Ei muutoksia
Katsastusluokka 2:
  • 4 rakettia ja 4 soihtua tai
  • 4 rakettia, 2 soihtua ja 1 led-hätämerkinantoväline
  • lisäksi suositellaan 1 oranssisavu
Katsastusluokka 3:
  • 2 rakettia ja 2 soihtua tai
  • 4 soihtua tai
  • 2 rakettia ja 1 led-hätämerkinantoväline tai
  • 2 soihtua ja 1 led-hätämerkinantovälinen
 Katsastusluokka 4:
  • suositellaan 2 soihtua tai 1 led-hätämerkinantovälinettä

OdeoFlare Mk3Joten tästä päättelemme että ykkösluokassa ei elektronisilla soihduilla ole mitään arvoa, ja sen toisaalta ymmärtääkin. Useimmiten ykkösluokan veneet kulkevat omia polkujaan isommilla vesillä jossa pyroista on ehkä enemmän hyötyä. Kukaan ei silti estä pitämästä tällaista elektronista soihtua lisukkeena, mutta katsastuksessa sitä ei tarvitse esitellä.

Kakkos- ja kolmosluokassa elektroninen soihtu korvaa osan pyroista, mutta niitä pitää silti vielä olla matkassa mukana. Nelosluokassa elektroninen soihtu onkin sitten ainoa järkevä vaihtoehto.

Elektronista soihtua ostavan kannattaa ehkä miettiä myös sitä, että sitä voi käyttää muuallakin kuin veneessä. Sen voi ottaa mukaan vaellukselle tai jopa lentokoneeseen. Kokeilepa vielä pyroteknistä soihtua lentokentälle, saattaa olla kuuluista räps-hanskatesti lähempänä kuin koskaan. Elektroniseksi soihduksi kelpuutetaan hätälähettimeksi suunniteltu LED tekniikkaan perustuva laite. Mikä tahansa taskulamppu ei siis kelpaa katsastajalle.

Tällä hetkellä markkinoilla on yksi hyväksytty tuote, Odeo Flare Mk3 LED soihtu täyttää vaatimukset ja on todettu Rajavartiolaitoksen testeissä toimivaksi ratkaisuksi. Rajan viime vuotisessa testeissä oli mukana pyroteknisen soihdun lisäksi Odeo Flare Mk2 lasersoihtu (vuoden 2013 veneilytuote), Odeo Flare Mk3 LED soihtu ja Maglite LED ja halogen valot värikkäillä kartioilla.

Odeo Flare Mk3 maksaa 149€, mukana toimitetaan kolme AA lithium paristoa ja se käy ja kukkuu myös AA Alkaline paristoilla. Paristojen vaihto on helppoa, pohjakansi kierretään auki kuten taskulampussa. Varaparistot pitää olla paikalla katsastuksessa.

Ehdottomasti hieno päätös liitolta, toivotaan että raketeilelkin keksitään joku oikea vaihtoehto jotta pyrotekniikkaa ei tarvitse veneessä säilyttää niin halutessaan. Silti on hyvä muistaa että hätämerkinantovälineet ovat turvavaruste, ja niitä on hyvä pitää veneessä hätätilanteen takia, ei katsastajan takia. Turvallisuus ennen kaikkea!

Vanhoja raketteja ja soihtuja pääsee muuten kokeilemaan helmikuun lopussa kun Helsingin Meripelastusyhdistys järjestää vuorollaan hätärakettien harjoitusammunnat Helsingin Matosaaressa. Sinne siis joukolla ampumaan raketteja ihan luvalla!