Mainostajamme

Olipahan taas kokemus olla Helsingin Meripelastusyhdistyksen PV5 luokan pelastusaluksen PV Rautauoman kyydissä eilen illalla kun keli oli mitä pelastuksellisin. Lunta tuprutti sylin täydeltä, tuuli oli jossain 15 ja 20 metrin välissä, ja lämpötilatkaan eivät shortseja kaivanneet. Sitä tietysti ihmettelee miksi ihmeessä joku lähtee tuossa kelissä merelle, mutta SAR:in pojille se oli vaan hyvä harjoituskeli, normipäivä.

T400 sai jääkasteen

Mitä minä sitten siellä tein? Olin mukana testaamassa uusia leluja, tällä kertaa uutta Raymarinen lämpökameraa ja sen soveltuvuutta etsintäkäytössä. Tosin tällä kertaa mukana oli hieman huonommalla resolla (320×240) oleva malli, joten täyttä tarkkuutta (640×380) ei saatu testissä esille. Ja kuten kuvasta voi päätellä, ei kelikään ollut kameralle armollinen. Kyllä, lämpökamera ei lämpene ulospäin, se jäätyi meren roiskuessa ja tuulen viheltäessä aluksen yli Suomenlahden kuohuissa. Mutta hauskaa oli, ja jäipähän jotain kokeiltavaa taas keväällekin. Pehmennykseksi on kuitenkin todettava että eilisen kaltaiset olosuhteet ja merellä liikkuminen ovat niin harvinaisia, ei noissa keleissä veneitä enää merellä juurikaan pyöri. Joten tämä oli aika extremeä kaikin puolin..

Päivitys: Unohtui muuten sanoa, että kyllä FLIR/Raymarine lämpökamera toimii E-sarjan kosketusnäytön ohjaamana niin hienosti että alkuperäinen kake tuntuu kivikautiselta… Ja kuva E120W ruudulla oli huomattavasti parempi kuin VGA:lla ulosotettu kuva erilliseen monitoriin. Joten pinnat E-sarjalaiselle tästä mittelöstä…

Mutta on sanottava että Reiskan lämpö/vähävalokamera combo toimi ihan kohtalaisesti, ainakin kun katseli kiinteitä ja suurempia kohteita kuten autoja tai veneitä. Mutta heti kun sillä yrittää etsiä ihmistä, varsinkin maassa makaavaa ihmistä, jää lämpökaiku niin pieneksi ettei se sieltä nyt mitenkään silmiin paista. Seisovan ihmisen erotti aika hyvin vielä parin kaapelinmitan päästä, mutta silloin se näkyi myös valonheittimen avulla.Toisaalta veneessä ei kameraa pääse asentamaan tarpeeksi korkealle jotta kameran kulma merenpintaan nähden olisi riittävä, kuten esimerkiksi helikopterista kuvattaessa.

Päivitys: Ja pitää muistaa että normaalissa veneessä ei yleensä etsitä pieniä lämpökaikuja meren pinnalta, vaan lämpökameraa käytetään lähestyttäessä laituria tms kiinteitä kohteita ja siihen FLIR/Raymarine T sarja sopii mielestäni erinomaisesti. Se sopiiko reilun 10KEuron kamera suomalaiseen veneilykulttuuriin, onkin sitten aivan eri juttu.

Autot näkyvät hyvin parkkipaikalla

Mutta on kyllä sanottava että PV Rautauoma ei jätä ketään kylmäksi. On se nimittäin sen verran hieno alus ja aluksen elektroniikka on rakennettu hivelemään lelufriikin silmää. Ohjaamohytissä on viisi suurta monitoria joista voi kustakin katsoa mitä tahansa seitsemää eri inputtia tarpeen mukaan. Aluksessahan on Furunon NAVnet Vx2 järjestelmä FAR-sarjan laivatutkalla ja pienemmällä radometutkalla, pari Uutta Loistoa kahdelle eri teollisuuskoneelle asennettuna ja kameroita ja mittareita näyttöjen täydeltä. Kaikki elektroniikka ohjataan kosketusnäyttöjen kautta, liekö joku Octoplex-järjestelmä, en tullut kysyneeksi. Alus herättää sen verran mielenkiintoa, että siitä voisi joskus kirjoittaa paremmankin esittelyn, nimenomaan elektroniikan osalta.

PV Rautauoma lähtövalmiina

Nyt kuitenkin kamat viimeistään kuivumaan, ja uusien kujeiden kimppuun… Lisää juttua METS messuilta vielä tulossa jahka aika riittää naputtelemaan. Muista kommentoida ja painaa Tykkää nappia jos tämä artikkeli herättää sinussa mitään värinöitä mihinkään suuntaan.