Mainostajamme

Jeppesen on vihdoin julkaissut oman Plan2Nav iOs softansa. Ohjelma esiteltiin jo keväällä Miamin venemessuilla, mutta sen jälkeen uutisointi loppuikin kuin seinään. Nyt Jeppesen on varovaisesti rullannut ohjelman ulos iTunesiin ilman suurempia fanfaareita. Ja minä tietysti heti ensimmäisenä tätä uutuutta testaamaan… Mitäpä muuta sitä aikuinen mies keksisi tekemistä.

Plan2Nav on navigointiohjelma joka käyttää ohjelman valmistajan, C-MAP by Jeppesenin vektorikartoja. Niitä samoja karttoja joita käyttävät monet karttaplotteritkin. Peruajatus on siis sama kuin Navionicsin ohjelmassa, mutta joitain erojakin on löydettävissä. Plan2Navin kartat ovat C-MAP MAX formaatin karttoja, ja jako on Wide alueiden mukainen. Eli kokoluokaltaan sama jota Navionics myy Android ja Nokia puhelimiin, Applen koneisiinhan Navionicsilta saa lähes koko Euroopan (pl. Tanska ja Britannia) samassa paketissa. Ohjelma itsessään on ilmainen, joten peruskarttaa ja ohjelman toimintoja voi käyttää veloituksetta, mutta navigointikäyttöön ei peruskartasta ole mitään iloa. Mutta ainakin ohjelmaa voi testata käyttämättä siihen rahaa.

Kun sitten ohjelmaan haluaa yksityiskohtaisen merikartan, käydään se ostamassa ohjelman sisäisestä karttakaupasta. Karttakauppa pelaa omalla Apple ID:llä, joten erillistä tiliä ei tarvitse luoda mihinkään, eikä kortin tietoja tarvitse kaivella kartan ostamista varten jos ne on tallennettu laitteen AppStoreen. Karttojen hinnat vaihtelevat, esimerkiksi Itämeren Wide kartan hinta on 42,99€ kun taas Suomen järvet maksaa 19,99€. Sama kartta-alue karttaplotteriin ostettuna maksaa 245€ . Hintatasoltaan siis kohtalaisen paljon kalliimpi kuin kilpailijansa Navionics (Skandinavia sisävesineen 10€ vs 62,98€), mutta edelleen edullisempi kuin vastaava C-MAP plotterikartta. Mutta hintaerojen syihin en nyt paneudu tässä jutussa, se on kuitenkin aika monisäikeinen juttu itsessään.

Mutta itse asiaan, mitäpä Plan2Nav ohjelma sitten sisältää.

Ohjelman asennus oli helppo eikä tuottanut iPadille tai iPhonelle mitään ongelmia. Asennus tosin kesti WiFi verkossakin kohtalaisen pitkään, joten aivan pienestä applikaatiosta ei näköjään ole kyse vaikkei se vielä sisällä edes tarkkoja karttoja. Karttojen ostaminen ohjelmasta tapahtuu alareunassa olevan valikona “Buy Charts” painikkeen kautta. Valittavissa on koko maailma, ja Euroopan alta löytyykin oma Baltic Sea and Denmark karttaapala. Ostaminen tapahtuu klikkaamalla hintalappua, jonka jälkeen kartta alkaa latautumaan ja yläreunassa oleva palkki kertoo latauksen edustymisen. Kartan voi ladata vain WiFi yhteydessä, 3G ei siihen riitä.

Ensimmäisessä versiossa molemmat laitteet kokivat hieman ongelmia kartan latauksessa. Karttojen lataus jäi jumiin 99%, tai meni välillä jopa yli 100% eikä suostunut lopettamaan latausta. Parin uudelleenyrityksen ja ohjelman poiston jälkeen homma kuitenkin onnistui ja kartat (noin 550Mb) asentuivat laitteeseen. Jeppesen kuitenkin korjasi ongelman raporttini jälkeen ja nyt latauksen pitäisi olla kunnossa. Teen siis samalla Jeppesenille pientä testiraporttia ohjelmasta ja annan omat kommenttini suoraan sylttytehtaalle.

Karttadata itsessään näyttää olevan MAX tasoa, mutta kartan ulkoasuun pitää vielä panostaa. Esimerkiksi oheisesta ruutukaappauksesta näkee miten maan päällä olevat paikkatekstit ja veden päällä olevat syvyysmerkinnät ovat liian suurella fontilla. Kartan ulkoasu on mielestäni kaoottisen täysi. Samalla huomaa että veneilyväylät puuttuvat kokonaan, kohtalaisen tärkeä tieto itsessään..

Perusnäytössä on aina näkyvissä kompassiruusu joka osoittaa laitteen keulasuuntaa. Ihan mukava lisäfeature eikä häiritse kartan katsomista. Karttaa voi skaalata pinch-zoomilla, ja sitä voi lisäksi tiltata jos haluaa katsella karttaa hieman “kolmiulotteisesti”. Karttaikonit, kuten merimerkit ja satamaikonit tuntuvat hieman pieniltä joten niitä voi olla vaikea havaita ajossa. Satamadata on kuitenkin kohtalaisen kattavaa, myös ilmakuvat sisältyvät kartan hintaan.

Normaalit reitti ja track toiminnot kuuluvat asiaan, ja reitin voi myös exportata GPX formaatissa. Reittitiedosto tallennetaan omaan iTunesin jaettuun kansioon.

Asetusvalikko on aika kevyesti tehty. Selkeitä puutteita ensimmäisessä versiossa ovat ainakin turvasyvyyden asetuksen puute sekä detaljien määrän ja fonttikoon asetus nykyisellä fonttikoolla. Asetuksissa on oikeastaan vain yksiköiden asetukset, uutiskirjeen tilaus ja sisällön resetointi (uudelleenlataus).

Ohjelmassa on lisäksi CWeather toiminto, eli säätiedot saa tilattua netin yli veloituksetta suoraan omaan sijaintiin tai kursoille. Säätietoja on valittavissa tuulitiedot, aaltotiedot, ilmankosteus ja lämpötila.

Perspektiivikuva

Kaikenkaikkiaan mukava saada vaihtelua ja kilpailua mobiilimarkkinoille, mutta kovin köykäisesti Jeppesen on kisaan lähtenyt. Liekö kyseessä sitten kiire, ohjelma piti varmaan saada ulos mahdollisimman pian ja siksi se vaikuttaa hieman keskeneräiseltä. Jokseenkin pettynyt olo kun ohjelman kanssa on hieman leikkinyt, odotin alkuperäisistä tiedotteista enemmän, mutta ehkäpä parhaat palat ovat vasta edessäpäin. Jeppesenin merialueen data on aina ollut aika hyvätasoista, joten siitä voisi odottaa merialueen kulkijoille varteenotettavaa vaihtoehtoa perus Navionicsiin. Järvipuolen kulkijoille C-MAP ei ole koskaan aivan yhtä hyvin pärjännyt karttapeitossaan, muuten kyllä.

Mitä mieltä uudesta ohjelmasta? joko olet ladannut ohjelman ja minkälaisen kuvan itse sait? Tai kerro edes mitä mieltä olit tästä esittelystä…

2 KOMMENTTIA

  1. Tulipahan testattua Plan2Nav perjantaisella ilta-ajelulla. Nopea review;

    iPad oli laukussa lähes koko ajan träkkäys päällä, ei toimi. Track toiminto vaikuttaisi toimivan vain silloin kun laite on päällä ja aktiivisena. Ei hyvä… Samaan aikaa iPhone Navionicsilla träkkäsi koko matkan ihna hyvin.

    Kirjoitan lisärapsaa jossain kohtaa kunhan saan ensin raportoitua tästä C-MAPIlle ja kysyn onko tämä oikeasti joku isompi vika vai vaan käyttäjän aiheuttama onkelmatilanne… Pitänee tehdä vielä toinen testiajo..

  2. Jeppesen heitti ulos ensimmäisen päivityksen joka liittyy juuri tuohon kartan lataukseen. Ainakin yksi bugi korjattu Suomen testiajosta 🙂

    Ihmettelen vaan miten nämä isommat bugit ovat menneet läpi. Eikö tätä softaa ole oikeasti testattu ennen lanseerausta?

Comments are closed.