Airmar DX900+ Multilog on Airmarin uusin ja kaunein lokianturi. Uutuus valittiin vuoden 2016 DAME Awardeissa vene-elektroniikkaluokan luokkavoittajaksi, ja tällä kertaa voitto oli todellakin ansaittu.

Airmar DX900+ Multilog

Uusi Airmar DX900+ Multilog tarjoaa aivan uudenlaisen tavan mitata veneen nopeutta vedessä. Suurin osa veneilijöistä käyttää veneen nopeuden mittaukseen GPS tietoa, joka on monissa tapauksissa ihan riittävän tarkka tieto. GPS nopeushan mitataan suhteessa maahan, siitä myös sen NMEA-lausekkeen nimi Speed Over Ground, tai SOG. Nopeus lasketaan GPS sijaintipisteiden väliseen matkaan käytetyn ajan perusteella suhteessa maan pintaan. Mutta joissain tapauksissa SOG tieto ei riitä, vaan silloin tarvitaan nopeus veden suhteen, eli Speed Through Water (STW). Tässä nopeustiedossa on mukana mahdollinen sorto ja virtaus, eli nopeutta jolla vene kulkee suhteessa veteen.

Mainostajamme

Airmar DX900+Useimmat lokianturit mittaavat nopeutta veden suhteen kun kuljetaan suoraan eteenpäin. Mikäli vene alkaa peruuttamaan, ei nopeusanturi pysty mittaamaan nopeutta yhtä tarkasti koska lokianturin mekaaninen rulla sekoittuu veneen alla oleviin potkurin pyörteisiin. Mekaaninen lokianturi ei voi myöskään mitata veneen nopeutta sivusuunnassa, koska manuaalinen lokipyörä on suunnattu eteenpäin. Airmar DX900+ anturissa on neljä elektromagneettista anturia, jotka mittaavat nopeutta kahteen suuntaan jolloin kaikki liiketieto on luettavissa heti. Sivuttaisliikettä kutsutaan usein nimellä sorto, ja manuaalisella lokilla sen laskentaan tarvitaan aina myös COG ja SOG jotka tulevat GPS-vastaanottimelta. Airmarin uutuusanturi mittaa sorron suoraan anturissa, jolloin sitä voidaan myös lukea suoraan anturilta ilman erillistä laskentaa.

Airmarin uutuus tulee saataville kahtena eri NMEA0183 versiona, joista toisessa on vain loki ja lämpötila-anturit (DT), ja toisessa lisäksi kaiku (DST). Anturin saa liitettyä NMEA2000 verkkoon erillisen kytkentärasian kautta. NMEA liitosten lisäksi anturissa on Bluetooth, jonka avulla anturin dataa voi katsella livenä siihen tarkoitetulla iOs ja Android Appsilla, ja anturin voi myös kalibroida Appsin avulla. Mikäli Bluetooth tarjoaa jotain muuta liitettävyyttä esim. kisaohjelmiin, nähdään sen vasta sitten kun anturia on päästy ihmettelemään livenä.

DX900+ soveltuvuus ja hinnat

Anturi on omiaan hardcore kilpapurjehdukseen tai muuten vaan purkkareihin joissa halutaan tarkkaa STW tietoa. Se sopii myös nopeisiin moottoriveneisiin joissa normaali manuaalinen lokianturi ei oikein pysy vauhdissa mukana. Uusi DX900+ sopii samaan P617V asennusholkkiin, jota on käytetty mm. Airmar DST800 anturin asennusholkkina jo pitkään. Tämä helpottaa paljon asennuksia, mikäli anturi halutaan vaihtaa vanhan DST800 anturin tilalle. Uutuusanturi tulee myyntiin maaliskuun alussa, ja sen verolliset suositushinnat ovat seuraavat:

  • Airmar DX900+ ST (loki/lämpötila) 1.149€
  • Airmar DX900+ DST (loki/lämpötila/kaiku) 1.390€
  • Airmar NMEA200 kytkentärasia (DX900) 429€

No, onko uutuusmalli omiaan sinulle? Vai minkälaisia ajatuksia uutuus sinussa herättää? Kirjoita omat ajatuksesi alla olevaan kommenttikenttään.

1 KOMMENTTI

Comments are closed.